Piramida Żywieniowa w naszej szkole

Zgodnie z harmonogramem projektowym w naszej szkole odbyło się pierwsze spotkanie wszystkich partnerów projektu. W dniach 08-13 kwietnia 2011 roku mieliśmy zaszczyt gościć nauczycieli i uczniów ze szkół partnerskich z Włoch, Francji i Hiszpanii. Wizyta, która była pierwszym krokiem do poznania się wszystkich uczniów ze szkół partnerskich, miała na celu prezentację pierwszego zadania projektowego, jakim była analiza piramidy żywieniowej.

Pierwszą warstwę piramidy, czyli grupę zbóż omówili uczniowie szkoły koordynującej z Włoch. Goście z Francji zaprezentowali grupę warzyw i owoców, natomiast uczniowie z Hiszpanii opracowali grupę produktów mięsnych i mlecznych. Uczniom naszej szkoły przypadły w udziale tłuszcze, oleje i słodycze. Analiza piramidy żywieniowej uświadomiła uczniom, że jej podstawa to produkty, które powinny stanowić bazę naszej diety. Im bliżej wierzchołka tym mniej produktów z danej grupy powinniśmy spożywać.

Drugim równie ważnym zadaniem podczas tego spotkania było porównanie i przeanalizowanie ofert handlowych i ocena wartości odżywczych produktów oferowanych przez supermarkety we Włoszech, Hiszpanii, Francji i Polsce. Efektem porównań jest świadomość, że należy zwracać uwagę na codzienne menu na etapie dokonywania zakupów. Powinniśmy wybierać produkty z własnych regionów, umożliwiające przygotowanie potraw o wysokich walorach zdrowotnych.

Ciekawą według uczniów aktywnością w czasie spotkania w Sadownem, były warsztaty kulinarne. Ich celem było bezpośrednie zaangażowanie uczniów wszystkich szkół partnerskich w przygotowanie potraw stanowiących główne menu w czasie pożegnalnej kolacji, która miała miejsce w dniu 12 kwietnia w internacie naszej szkoły. Uczniowie bawili się wspaniale przygotowując zdrowe potrawy: zupę z kaszą jęczmienną, gołąbki z warzyw, sałatki owocowe i jarzynowe, pierogi z serem gotowane w wodzie oraz z jagodami gotowane na parze. Według opinii gości warsztaty praktyczne były trafnym uzupełnieniem warsztatów teoretycznych. Umożliwiły uczniom w dużym stopniu sprawdzenie i doskonalenie swoich umiejętności językowych.

Kolejnym punktem pobytu partnerów były warsztaty taneczne przygotowane przez państwa Mirosławę i Marka Reników – nauczycieli, którzy prowadzą w naszej szkole Koło Taneczne. Członkowie koła nauczyli gości poloneza, którzy przebrani w stroje taneczne dumnie zaprezentowali nabyte umiejętności.

W celu propagowania akcji „Uczenia się przez całe życie”, promowania nauki języków obcych oraz dla urozmaicenia pobytu gości w naszej szkole, zorganizowaliśmy Comenius Day pod nazwą „Sunny European Countries – welcome to Sadowne”. Uczniowie naszej szkoły zaprezentowali bogaty program artystyczny, w trakcie którego, nasi goście spontanicznie włączyli się w przedstawienie. Na uroczystość zaproszono przedstawicieli władz lokalnych, uczniów oraz dyrekcję Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Sadownem.

Wśród atrakcji przygotowanych dla uczestników projektu znalazły się również wycieczki krajoznawczo-turystyczne. W Ciechanowcu goście zwiedzili Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka,muzeum Walki i Męczeństwa w Treblince, muzeum w Wilanowie i Łazienki Królewskie w Warszawie.

Oprócz prac nad projektem nasi goście mieli okazję poznać okolice Sadownego w trakcie rajdu rowerowego i ogniska na terenie Koła Łowieckiego „Kszyk”. W czasie przejazdu bryczkami poznali przepiękne okolice Broku.
 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *