PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z GEOGRAFII
W klasie pierwszej obowiązują następujące działy geografii fizycznej:
I – GEOGRAFIA- JAKO NAUKA
II – RODZAJE ŹRÓDEŁ INFORMACJI GEOGRAFICZNEJ
III – SYSTEM PRZYRODNICZY ZIEMI
IV – ATMOSFERA
V – HYDROSFERA
VI -LITOSFERA
VII-PEDOSFERA ,BIOSFERA
VIII – DYNAMICZNA RÓWNOWAGA POMIEDZY ELEMENTAMI ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO- MECHANIZMY REGULUJĄCE
Ocena dopuszczająca – uczeń potrafi:
-podać definicję geografii współczesną oraz funkcjonującą w starożytności
-dokonać podziału na geografię fizyczną , społeczno- gospodarczą i regionalną
-rozróżnić ruch obrotowy i obiegowy Ziemi
-wymienić daty kalendarzowych pór roku
-podać czas strefowy i urzędowy jaki obowiązuje w Polsce [ latem i zimą ]
-wymienić cechy mapy i jej składniki
-podać cechy siatki geograficznej
-określi położenie geograficzne na mapie
-dokonać podziału map
-obliczyć odległość w terenie na podstawie skali mapy
-przedstawić skalę liczbową w postaci mianowanej i liniowej
-odczytać współrzędne geograficzne wskazanego punktu na mapie
-rozpoznać na mapach topograficznych formy terenu przedstawione za pomocą
poziomic i sygnatur
-odczytać wysokość względną i bezwzględną form przedstawionych za pomocą
poziomic
-podać skład chemiczny powietrza atmosferycznego
-wymienić kolejne warstwy atmosfery
-wymienić podstawowe rodzaje chmur
-wymienić procesy klimatotwórcze, elementy pogody i klimatu, czynniki
klimatotwórcze
-wymienić strefy klimatyczne oraz typy klimatów
-wymienić formy występowania wód na Ziemi
-przedstawić podział oceanu światowego na oceany i morza
-wymienić rodzaje ruchów wody morskiej
-wymienić typy jezior
-wskazać na mapie obszary współcześnie zlodowacone
-wymienić rodzaje skał
– wymienić formy powstałe w wyniku niszczącej i budującej działalności rzek, wiatru , mórz oraz lodowców
-wymienić ery i okresy dziejów geologicznych Ziemi
-podać nazwy obszarów zagrożonych sejsmicznie
-wymienić główne strefowe formacje roślinne i podać przykłady ich występowania
-zdefiniować pojęcie gleby
Ocena dostateczna -uczeń spełnia kryteria oceny dopuszczającej, a ponadto potrafi :
-podać przykłady praktycznego zastosowania nauk geograficznych
-podać przykłady zjawisk przyrodniczych będących następstwem kształtu i ruchów
Ziemi
-znać zasady wprowadzenia czasu strefowego i urzędowego
-wyjaśnić różnice miedzy mapą ogólnogeograficzną i tematyczną
-na podstawie legendy mapy ogólnogeograficznej odczytać treść mapy
-odróżnić pogodę i jej zmiany od klimatu i zmian klimatycznych
-podać przykłady obszarów położonych w danej strefie klimatycznej
-podać przykłady wpływu działalności człowieka na stan atmosfery
-przedstawić i objaśnić schemat krążenia wody na Ziemi
-podać rozmieszczenie i przyczyny występowania głównych obszarów
bezodpływowych
-podać przykłady systemów rzecznych , dorzeczy i zlewisk
-rozpoznać i wskazać na mapie przykłady mórz różnych typów
-omówić cyrkulację prądów morskich
-określić warunki występowania wód podziemnych
-podać przykłady obszarów występowania jezior na świecie
-określić warunki powstawania lodowców górskich i kontynentalnych
-podać przykłady metod stosowanych do badań wnętrza Ziemi
-przedstawić schemat budowy skorupy ziemskiej
-wymienić formy rzeźby powstałe w wyniku działalności czynników wewnętrznych i zewnętrznych kształtujących powierzchnię Ziemi
-dokonać charakterystyki poszczególnych er geologicznych
-omówić rozmieszczenie kontynentów i ukształtowanie ich powierzchni
-opisać proces powstawania gleby
-omówić za pomocą atlasu rozmieszczenie gleb strefowych na świecie oraz podać przykłady występowania gleb astrefowych na świecie
Ocena dobra – uczeń spełnia kryteria oceny dopuszczającej i dostatecznej , a ponadto potrafi:
-wykonać rysunki i scharakteryzować oświetlenie Ziemi w pierwsze dni
astronomicznych pór roku
-scharakteryzować zmiany oświetlenia Ziemi w ciągu roku w poszczególnych
strefach oświetlenia
-obliczyć czas miejscowy na dowolnej długości geograficznej , mając podany czas
strefowy lub miejscowy na dowolnej długości geograficznej
-na mapach topograficznych lub innych wielkoskalowych dokonać pomiaru
długości odcinków i posługując się skalą mapy , obliczyć rzeczywiste długości lub odległości
-scharakteryzować procesy klimatotwórcze : obieg ciepła , wilgoci, krążenie
powietrza
-scharakteryzować klimat danego obszaru na podstawie map elementów klimatu
-wskazać różnice miedzy klimatem morskim i lądowym
-wskazać przykłady występowania obszarów o klimacie astrefowym [ górskim,
monsunowym oraz opisać i
– wyjaśnić cechy takich klimatów
-przedstawić za pomocą rysunku i omówić obieg wody w przyrodzie
-podać przyczyny zróżnicowania temperatury i zasolenia wód morskich
-wykazać wpływ pływów na kształtowanie się wybrzeży i ujść rzecznych
-podać przykłady znaczenia przyrodniczego i gospodarczego wód podziemnych
-wymienić i scharakteryzować proste ustroje rzeczne oraz podać odpowiednie
przykłady rzek
-opisać powstawanie mis jeziornych różnego typu i podać przykłady z obszarów
świata
-wymienić główne procesy i czynniki geologiczne i opisać efekty ich działania
-wskazać przykłady wpływu klimatu na rzeźbę terenu
-rozpoznać na mapie różne typy wybrzeży i podać ich genezę
-wymienić czynniki glebotwórcze i podać przykłady ich oddziaływania na przebieg
procesu glebotwórczego
-scharakteryzować geograficzne rozmieszczenie świata zwierzęcego
-podać przykłady skutków naruszenia równowagi naturalnej w środowisku pod
wpływem działalności człowieka
Ocena bardzo dobra – uczeń spełnia kryteria oceny dopuszczającej, dostatecznej i dobrej, a ponadto potrafi :
-wskazać przykłady wzajemnych relacji miedzy składnikami danej geosfery a
innymi geosferami
-obliczyć czas strefowy na dowolnej długości geograficznej względem strefy czasu
uniwersalnego
-wyjaśnić zasady zmiany daty po przekroczeniu umownej jej granicy
-obliczyć wysokość górowania Słońca na dowolnej szerokości geograficznej
w pierwsze dni astronomicznych pór roku
-wyjaśnić znaczenie generalizacji dla użytkowania mapy
-konstruować: wykresy liniowe, diagramy słupkowe, kołowe,
kartodiagramy, kartogramy, mapy izarytmiczne
-wykazać zależność zmian zasolenia i temperatury wód od szerokości
geograficznej
-scharakteryzować sieć wodną obszarów o dodatnim i ujemnym bilansie wodnym
-opisać przebieg i efekty ruchów wód morskich
-wyjaśnić przyczyny zróżnicowania zasilania podziemnego
-przedstawić na rysunku warunki występowania wód artezyjskich
-scharakteryzować systemy rzeczne
-opisać skutki procesów wewnętrznych : powstawanie skal, form i struktur
tektonicznych
-rozpoznawać skały
-podać czynniki i procesy, które doprowadziły do powstania podstawowych form
rzeźby
-rozpoznawać podstawowe gleby na podstawie ich profili
-podać przykłady środowiska geograficznego jako środowiska życia i działalności
człowieka
-ocenić znaczenie środowiska geograficznego jako źródła zasobów naturalnych
Ocena celująca – uczeń spełnia kryteria oceny dopuszczającej, dostatecznej, dobrej i bardzo dobrej a ponadto:
– posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza zakres wymagań programowych, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, proponuje nietypowe rozwiązania problemów teoretycznych i praktycznych, osiąga sukcesy w olimpiadach geograficznych na szczeblu okręgowym lub krajowym.
W klasie II obowiązują następujące działy geografii społeczno-gospodarczej świata:
I – PRZESTRZEŃ GEOGRAFICZNA PRZEDMIOTEM BADAŃ GEOGRAFII SPOŁECZNO- GOSPODARCZEJ
II – LUDNOŚĆ ŚWIATA I POLSKI
III – PROBLEMY DEMOGRAFICZNE I OSADNICZE ŚWIATA I POLSKI
IV – INTERAKCJA W SYSTEMIE CZŁOWIEK- PRZYRODA- GOSPODARKA
V – TYPY GOSPODAROWANIA W ŚRODOWISKU I ICH NASTĘPSTWA
VI – ANTROPOPRESJA- PREKSZTAŁCANIE PRZESTRZENI PRZYRODNICZEJ ZIEMI PRZEZ CZŁOWIEKA
VII– OCHRONA ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO ZIEMI
Ocena dopuszczająca – uczeń potrafi:
• wyróżnić przyrodnicze i poza przyrodnicze składniki środowiska geograficznego
• na podstawie odpowiednich map tematycznych odczytać rozmieszczenie ludności na
świecie, podział rasowy, zróżnicowanie etniczne i religijne ludności świata lub
wybranych regionów
• wskazać państwa o najwyższym i najniższym poziomie urbanizacji oraz przyczyny
tego zróżnicowania
• podać przykłady wielkich aglomeracji, konurbacji i regionów zurbanizowanych
(megalopolis)
• wymienić konwencjonalne i niekonwencjonalne źródła energii
• wskazać surowce mineralne będące podstawą rozwoju gałęzi przemysłu
przetwórczego i główne obszary ich występowania
• wymienić czynniki przyrodnicze i poza przyrodnicze rozwoju rolnictwa
• wskazać na poszczególnych kontynentach obszary o najkorzystniejszych warunkach
naturalnych dla rolnictwa
• podać nazwy i wskazać położenie większych państw niepodległych oraz ich –
stolice
Ocena dostateczna – uczeń spełnia kryteria oceny dopuszczającej, a ponadto potrafi:
• scharakteryzować podstawowe zagadnienia demograficzne na świecie w ujęciu
globalnym
• podać liczbę ludności świata, przebieg jej wzrostu w czasach historycznych
i prognozy wzrostu
• wskazać obszary najgęściej zaludnione ; obszary ekumeny, anekumeny i subekumeny
oraz podać przyczyny ich występowania wykorzystując mapy tematyczne
• podać przykłady regionalnego zróżnicowania przebiegu procesów
urbanizacyjnych
• omówić rozmieszczenie największych miast świata
• podać przykłady wpływu wielkich miast na środowisko, na zdrowie człowieka
• określić znaczenie energetyki dla rozwoju gospodarczego
• wskazać największe zagłębie węglowe, złoża ropy naftowej i gazu ziemnego
• podać przykłady negatywnego wpływu przemysłu na środowisko
• określić stopień zaspokojenia potrzeb żywnościowych w różnych częściach świata,
wskazać strefy głodu
• scharakteryzować główne regiony rolnicze świata pod względem rodzaju produkcji
rolnej
• scharakteryzować podział polityczny świata na lądach i morzach
• podać przykłady mini-państw
• podać przykłady państw o różnych ustrojach politycznych
Ocena dobra- uczeń spełnia kryteria oceny dopuszczającej i dostatecznej, a ponadto potrafi:
• zdefiniować środowisko geograficzne, jako system współzależności
przyczynowo-skutkowych i podać przyczyny tych zależności
• podać przykłady skutków naruszenia równowagi naturalnej w środowisku pod
wpływem działalności człowieka
• ocenić znaczenie środowiska geograficznego, jako źródła zasobów naturalnych
• określić czynniki wzrostu liczby ludności świata i wybranych regionów
• wskazać przyczyny i konsekwencje eksplozji demograficznej oraz obszary jej
występowania
• określić przyczyny i konsekwencje wzrostu liczby ludności miejskiej
• posługują się mapami i danymi statystycznymi scharakteryzować zróżnicowanie
produkcji energii elektrycznej na świecie i wskazać kraje – największych
producentów
• scharakteryzować rozmieszczenie największych obszarów zindustrializowanych na
świecie
• posługując się mapami i danymi statystycznymi porównać gospodarkę rolną krajów
wysokorozwiniętych gospodarczo i rozwijających się.
• przedstawić zmiany polityczne na świecie w ostatnich latach, ze szczególnym
uwzględnieniem Europy
• wskazać mierniki poziomu rozwoju gospodarczego krajów
Ocena bardzo dobra- uczeń spełnia kryteria oceny dopuszczającej, dostatecznej i dobrej,a ponadto potrafi:
• podać przykłady znaczenia środowiska geograficznego jako środowiska życia
i działalności człowieka
• na podstawie danych statystycznych obliczyć przyrost naturalny i przyrost
rzeczywisty oraz ich współczynniki
• przeanalizować przebieg wzrostu liczby ludności miejskiej na świecie w porównaniu
ze wzrostem ogólnej liczby ludności
• wskazać pozytywne i negatywne aspekty urbanizacji
• podać przykłady zagrożeń środowiska związanych z wydobywaniem surowców
energetycznych, ich transportem i przetwarzaniem
• scharakteryzować wybrane główne okręgi przemysłowe świata z uwzględnieniem
czynników lokalizacji i procesów przemian na podstawie map tematycznych,
wykresów i diagramów
• podać przykłady negatywnego wpływu rolnictwa na środowisko oraz przykłady
działań na rzecz ochrony środowiska
• wymienić państwa wysoko rozwinięte gospodarczo i scharakteryzować tę grupę
państw pod względem społeczno-gospodarczym dobierając odpowiednie dane
statystyczne
• podać przykłady państw najbiedniejszych, scharakteryzować je pod względem
społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem problemów rozwoju
• scharakteryzować procesy integracyjne na świecie ze szczególnym uwzględnieniem
Unii Europejskiej
Ocena celująca – uczeń spełnia kryteria oceny dopuszczającej, dostatecznej i dobrej, a ponadto:
- posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza zakres wymagań programowych, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, proponuje nietypowe rozwiązania problemów teoretycznych i praktycznych, osiąga sukcesy w olimpiadach geograficznych na szczeblu okręgowym lub krajowym.
W klasie III obowiązują następujące działy geografii fizycznej społeczno-gospodarczej świata realizowane w zakresie rozszerzonym:
I-SYSTEM PRZESTRZENI PRZYRODNICZEJ PODSTAWĄ ZYCIA I DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ CZŁOWIEKA
II-ELEMENTY METODYKI BADAŃ GEOGRAFICZNYCH
III- WZAJEMNE ODDZIAŁYWANIE PROCESÓW ENDOGENICZNYCH I EGZOGENICZNYCH PODSTAWĄ FUNKCJONOWANIA SYSTEMU PRZYRODNICZEGO ZIEMI
IV-PRZESTRZEŃ PRZYRODNICZA PODSTAWĄ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ CZŁOWIEKA
V- ROZWÓJ LICZBY LUDNOŚCI NA ŚWIECIE I W POLSCE
VI- PROCESY ZMIAN UKŁADÓW OSADNICZYCH I URBANIZACYJNYCH NA ŚWIECIE I W POLSCE
VII- FORMY DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ CZŁOWIEKA
VIII- PRZYCZYNY ZRÓZNICOWANIA POZIOMU SPOŁECZNO- GOSPODARCZEGO PAŃSTW
Wymagania na poszczególne stopnie są zbieżne z zakresem podstawowym a ponadto:
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
· inicjuje akcje wykraczające poza ramy programowe,
· sporządza materiały pomocne przy prowadzeniu lekcji z własnej inicjatywy,
· jego wiedza wykracza poza materiał omawiany na lekcji,
· posługuje się bardzo bogatym słownictwem,
· wypełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
· ma pomysły i chętnie się nimi dzieli,
· pobudza innych do aktywności,
· przejmuje inicjatywę innych i ją realizuje,
· zna i rozumie wszystkie pojęcia wprowadzone na lekcji,
· posiada dużo informacji na temat aktualnych wydarzeń w kraju i na świecie,
· zna i rozumie wszystkie zagadnienia poruszane na lekcji,
· potrafi samodzielnie argumentować swoje zdanie, stosując wielkość i różnorodność argumentów,
· w sposób jasny i precyzyjny prezentuje swoje myśli,
· dostrzega i formułuje problemy samodzielnie,
· samodzielnie tworzy uogólnienia i wyciąga wnioski,
· skutecznie poznaje zdobytą wiedzę w praktycznym działaniu.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
· zadania powierzone mu przez grupę wykonuje samodzielnie,
· czynnie uczestniczy w lekcji,
· wykonuje polecenia nauczyciela,
· zna i rozumie większość pojęć,
· w znacznym stopniu orientuje się w sytuacji w kraju i na świecie,
· zna i rozumie większość zagadnień poruszanych na lekcji,
· potrafi samodzielni: znaleźć argument uzasadniający swoją wypowiedź; opisać sytuację problemową; wnioskować; stosować zdobytą wiedzę w praktyce.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
· współpracuje z grupą w realizacji zadania przy wsparciu kolegów i nauczyciela,
· zna i rozumie podstawowe pojęcia,
· orientuje się w najważniejszych wydarzeniach w kraju i najbardziej nagłośnionych na świecie,
· zna i rozumie podstawowe zagadnienia omawiane na lekcji,
· pod kierunkiem nauczyciela potrafi: podać argument uzasadniający zdanie; czasami prezentować swoje myśli; opisać sytuację problemową; zastosować zdobytą wiedzę, odwzorowując poprzednie doświadczenia.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
· jest biernym uczestnikiem zajęć i nie przeszkadza w ich prowadzeniu,
· przy pomocy nauczyciela potrafi wyjaśnić znaczenie najprostszych pojęć,
· w minimalnym stopniu opanował zagadnienia poruszane na lekcji,
· sporadycznie wykazuje się pewnymi informacjami o wydarzeniach w kraju,
· przy dużej pomocy nauczyciela potrafi: odtworzyć argumenty podane przez innych; odwzorować zaprezentowane przez innych praktyczne zastosowania wiedzy.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
· nie włącza się w realizację zadań,
· przeszkadza innym w pracy,
· blokuje aktywność innych – np. ośmiesza innych,
· nie zna podstawowych pojęć,
· nie orientuje się w sytuacji w kraju i na świecie,
· nie opanował w stopniu minimalnym zagadnień poruszanych na lekcji,
· nawet przy dużej pomocy nauczyciela nie potrafi: powtórzyć użytego przez innych argumentu; opisać sytuacji problemowych; odwzorować zaprezentowanych przez innych praktycznych zastosowań wiedzy.
Opracowała
Wioletta Małkowska