W dniach 29 maja – 2 czerwca br. w ramach nagrody w konkursie ,,Wiedzy o Unii Europejskiej,” organizowanym przez europosła Zbigniewa Kuźmiuka wyjechałem na 4 dniową wycieczkę do Belgii.

Wraz z innymi nagrodzonymi uczniami z mazowieckich liceów, zwiedziliśmy między innymi Brugię, miasto znajdujące się na północy kraju, leżące nad Morzem Północnym, będące najważniejszym portem w Belgii. Poznaliśmy historię tego miasta, jego architekturę i sztukę. Uczestniczyliśmy również w polskiej Mszy św., z lokalnymi mieszkańcami, którzy osiedlili się tu po wyjeździe z Polski . Odwiedziliśmy również Gandawę i Antwerpię – będące jednymi z najpiękniejszych miast w Belgii. Najdokładniej zwiedziliśmy stolicę, czyli Brukselę, będącą siedzibą wielu instytucji unijnych i wielu innych organizacji międzynarodowych. Zobaczyliśmy m.in. Parlament Europejski. Zwiedzając salę plenarną mieliśmy zaszczyt spotkać się z europosłem i współorganizatorem wycieczki Zbigniewem Kuźmiukiem. Podczas krótkiej ,,konferencji” na temat działania organów UE, był czas na pytania i osobiste przemyślenia. Po odwiedzeniu PE, mieliśmy okazję obejrzeć najważniejszy plac w Brukseli, czyli „Grande Place” gdzie znajdują się wspaniałe budynki cechów, w stylu gotycko-flamandzkim, katedra oraz dawny budynek królewski, który obecnie pełni funkcję muzeum. Następnie udaliśmy się pod zamek obecnie urzędującego króla Belgii Filipa I Koburga z dynastii sasko-koburskiej. Ostatnim przystankiem było zwiedzenie Automium, czyli powiększonego 165 mld razy modelu kryształu żelaza. Bazą noclegową dla uczestników wycieczki był hotel ,,Agenda Louise”, posiłki jedliśmy w restauracji ,,Colmar”.

Wycieczka dostarczyła mi dużo nowej wiedzy na temat nie tylko funkcjonowania instytucji unijnych ale także historii tego małego kraju. Serdecznie dziękuję organizatorom oraz pozostałym laureatom konkursu, z którymi spędziłem niezapomniane chwile i których serdecznie pozdrawiam.