Erasmus Plus

Akcja 2 Partnerstwa strategiczne

2015-1-TR01-KA219-021928_8

Gates and Keys

Sprawozdanie z wyjazdu do Stambułu
w ramach projektu ERASMUS+

    W dniach 17-22 stycznia 2016 roku odwiedziliśmy  naszą szkołę partnerską Behçet Canbaz Anadolu Lisesi w Stambule w ramach w ramach programu Erasmus Plus. W wyjeździe uczestniczyli uczniowie drugiej klasy LO w Sadownem: Gabriela Renik, Bartosz Maliszewski i Jakub Łopaciński oraz nauczyciele: Małgorzata Olton i Hanna Łojek. W spotkaniu udział wzięli także nasi przyjaciele z Anglii, Węgier i z Benevento we Włoszech. Nasi partnerzy z Danii, Niemiec oraz z San Severo we Włoszech nie zdecydowali się na wizytę w Turcji. Powodem był atak terrorystyczny, który miał miejsce kilka dni wcześniej.

 

Celem wizyty było przedstawienie podjętych przez partnerów zadań,  promujących tolerancję i kształtujących wrażliwość interkulturową. Istota związku między kulturą naszą i naszych partnerów cechowała wszystkie wykonane zadania, a było ich bardzo dużo.

Pierwszą czynnością było przełamanie bariery kulturowej i językowej. Uczniowie opowiedzieli pochodzenie swoich imion a następnie zaprezentowali naszą szkołę i lokalne środowisko. Przeprowadziliśmy wywiad wśród mieszkańców Sadownego na temat roli mediów w promowaniu tolerancji.

Kompetencje interkulturowe były także myślą przewodnią eseju na temat pokonywania negatywnych emocji, który uczniowie napisali przed wizytą w Stambule. Poza tym, każda szkoła partnerska przygotowała sylwetkę filozofa jako wzoru do naśladowania. Nasi uczniowie zaprezentowali postać Erazma z Rotterdamu.

Bardzo inspirującą lekcją, pozwalającą zrozumieć zachowanie i postępowania przedstawicieli różnych kultur była dyskusja dotycząca Deklaracji Zasad Tolerancji w sprawie uprzedzeń rasowych oraz Powszechnej Deklaracji UNESCO o różnorodności kulturowej. Istotną lekcją tolerancji była także dyskusja na temat filmu Crash, którego główną istotą rzeczy jest kwestia rasizmu, a także stosunków międzyludzkich i przemocy.

Jednym z zadań jakie uczniowie wykonali, była praca wykonana techniką Picture Collage, ukazująca podobieństwa i różnice między Polską i krajem naszych tureckich przyjaciół. Uczniowie porównali położenie geograficzne, język, kulturę, nawyki żywieniowe i tradycje. Partnerzy stwierdzili, że zadanie stanowi apel o odrzucenie stereotypowego myślenia, otwarcie się na kulturową odmienność mieszkańców innych krajów, wzajemną chęć poznania i zrozumienia.

Nauczyciele także mieli dużo obowiązków. Oprócz zagadnień technicznych, związanych z planowaniem spotkania na Węgrzech, tematem ich obrad była dyskusja na temat znaczenia edukacji formalnej i czynności podejmowanych w celu przeciwdziałania przedwczesnemu zaprzestawaniu edukacji przez młodzież. Koordynatorzy omówili powyższy problem, przedstawiając dane dotyczące swojego kraju.

Aspektem kulturowym objętym  programem wizyty były wyprawy edukacyjne, mające na celu zapoznanie się z głównymi atrakcjami turystycznymi Stambułu. Program zwiedzania obejmował Pałac Beylerbeyi w azjatyckiej części miasta nad Bosforem, wybudowany w latach 1861 – 1865 we francuskim stylu neobarokowym. Zwiedziliśmy również dom słynnego tureckiego poety o nazwisku  Tevfik Fikret (1867-1915), który został zbudowany w 1906 roku a w 1945 roku przekształcony w muzeum, obecnie stanowiącym własność miasta. Ponadto, zwiedziliśmy prywatne Muzeum Sztuk Pięknych (Sakıp Sabancı) poświęcone sztuce kaligrafii. Muzeum, które zostało otwarte w czerwcu 2002, posiada bogate zbiory dokumentów religijnych i państwowych, a także malowidła z epoki osmańskiej. Oprócz wystaw stałych muzeum organizuje również wystawy krajowe i zagraniczne oraz imprezy kulturalne w weekendy.

Obejrzeliśmy jeden z najbardziej charakterystycznych elementów kultury Turcji, jakim jest taniec wirujących derwiszy Whirling Dervish. Cechą charakterystyczną tańca jest medytacja w ruchu w postaci szeregu figur tanecznych, z których najbardziej widowiskowa jest umiejętność szybkiego wirowania. Derwisze utrzymują relacje z Bogiem poprzez śpiew, modlitwę, muzykę i wirujący taniec. Przedstawienie wywarło wielkie wrażenie na wszystkich uczestnikach.

 

Międzynarodowe wymiany uczniowskie to  bardzo ciekawe przeżycie. Możliwość poznania nowych ludzi, kultury, doskonalenia języka angielskiego, a także dobra zabawa. Tym razem również nam tego nie zabrakło. Był to czas pełen wrażeń i doświadczeń, po którym pozostanie mnóstwo pięknych wspomnień i nowych przyjaźni. Uczniowie nabyli umiejętność pośredniczenia między kulturą własną a kulturą obcą, rozumienia zachowania i postępowania przedstawicieli innych kultur. Dostrzegli potrzebę unikania sytuacji konfliktowych oraz udoskonalili umiejętność pokonywania stereotypów.  Z niecierpliwością czekamy na przyjazd naszych przyjaciół, który odbędzie się w dniach 30 stycznia    5 lutego 2017 roku.

                                     

Szkolny koordynator projektu

 

Hanna Łojek

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *